Pasek rozrządu to ogólnie mówiąc niewielki kawałek gumy, który może bardzo dużo zamieszać, a od jego stanu często zależy być albo nie być naszego silnika. Co zatem zrobić, aby wygrało „być”, a nasz silniki spokojnie działał, bez narażenia na niebezpieczeństwo ze strony paska rozrządu? Przede wszystkim dbać i sprawdzać stan paska oraz jego zużycie. Nie jest to proste, ponieważ czasami na pierwszy rzut oka ciężko jest ocenić czy pasek jeszcze jest w porządku, czy już czas pomyśleć o jego wymianie, jednak jest kilka sprawdzonych sposobów, aby zapobiec najgorszemu, czyli nieoczekiwanej awarii paska rozrządu.

Dlaczego pasek rozrządu jest tak ważny?

Aby zrozumieć powagę sytuacji, na początku musimy zdać sobie sprawę jakie zadanie w naszym samochodzie pełni pasek rozrządu. Rolą paska rozrządu jest przenoszenie napędu z wału korbowego na wałek lub wałki rozrządu. Pośrednio więc pasek rozrządu odpowiada za sterowanie czasem otwierania i zamykania zaworów. Ten proces z kolei wpływa na napełnianie cylindrów mieszanką oraz wypuszczanie spalin do kolektora. Jak widać zatem, zaburzenia pracy układu rozrządu powodują bezpośrednie zagrożenie dla pracy silnika. Zerwanie lub nawet przeskoczenie paska rozrządu w najgorszej więc sytuacji może doprowadzić do zniszczenia wałków rozrządu, panewek, głowicy, a nawet wału korbowego. Jak widać, ta niepozorna część jest bardzo ważna dla naszego samochodu, musimy więc zrobić wszystko, aby zabezpieczyć się przed potencjalnymi stratami. Jak to zrobić?

Regularna kontrola to podstawa

Może to niezbyt odkrywcze stwierdzenie, jednak podstawą zarówno w przypadku paska rozrządu, jak i innych części eksploatacyjnych pojazdu, jest ich regularna kontrola i wymiana zgodnie z zaleceniami producenta. Z reguły głównym kryterium wymiany paska rozrządu jest przebieg, dlatego datę wymiany oraz stan licznika z tego dnia warto zapisać w widocznym miejscu, aby mieć nad tym stałą kontrolę. Jeżeli w strukturze paska zauważymy widoczne uszkodzenia takie jak brak kilku zębów, może okazać się, że spóźniliśmy się z wymianą i mogło już dojść do uszkodzenia silnika. Częściej jednak spotkamy mniej skrajne oznaki zużycia takie jak wycieranie się na brzegach na zewnątrz lub wewnątrz. Aby sprawdzić wewnętrzną stronę, musimy jednak pasek zdemontować. Żeby uniknąć skrajnych sytuacji, w postaci uszkodzenia paska a co za tym idzie silnika, warto wraz ze wzrostem przebiegu samochodu, zwiększyć interwały wymiany rozrządu.

Wymiana paska rozrządu

Regularna zaplanowana wymiana paska rozrządu powinna skutecznie zabezpieczyć pojazd przed niechcianymi awariami. Planując zakup paska rozrządu, warto skorzystać z oferty sklepów internetowych, gdzie ceny są znacznie korzystniejsze niż w warsztatach czy sklepach stacjonarnych. Sklep internetowy iParts.pl oferuje części samochodowe w tym również paski rozrządu renomowanych producentów, gwarantujące pewność i trwałość.

Gdzie wymienić pasek rozrządu?

Jeżeli mamy pojęcia o mechanice samochodowej wystarczy zamówić pasek lub cały rozrząd w sklepie iParts.pl i zrobić to samodzielnie w garażu. Jeżeli jednak nie czujemy się zbyt dobrze w tej tematyce, lepiej jego montaż powierzyć specjalistom w sprawdzonym warsztacie.

Jak sprawdzić, czy pasek rozrządu jest zużyty?
5 (100%) 1 vote

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here