Koła dwumasowe we współczesnych samochodach na dużą skalę zastąpiły stare sztywne koła zamachowe. Prace nad nimi rozpoczęły się w latach 80. ubiegłego wieku, a powodem ich podjęcia był wzrost mocy silników montowanych w pojazdach. Wraz z tym wzrostem pojawiły się coraz większe drgania, których tłumienie podczas jazdy przekraczało możliwości sztywnych kół. Dlatego inżynierowie firmy LUK zaprojektowali nowe rozwiązanie, które znamy dziś jako koło dwumasowe.

Budowa i działanie koła dwumasowego

Koło dwumasowe, jak sama nazwa wskazuje, składa się z dwóch mas, czyli tak naprawdę z dwóch odrębnych kół, pomiędzy którymi znajdują się wytrzymałe sprężyny oraz talerze, tworzące wspólnie tłumik drgań skrętnych. Jedna masa znajduje się przy wale korbowym i ma bezpośrednie połączenie z rozrusznikiem. Druga, z kolei, współpracuje ze skrzynią biegów. Obie są połączone ze sobą przy pomocy specjalnych łożysk, ale rozdzielenie mechanizmu na dwa osobne koła i zastosowanie tłumika drgań skrętnych z bardzo elastycznymi sprężynami pozwoliło znacząco zmniejszyć siłę drgań przenoszonych na nadwozie pojazdu, nawet przy dużej mocy silnika. Co bardzo ważne, zmniejsza to także wydatnie awaryjność całego układu przeniesienia napędu.

W czym dwumasa jest lepsza od sztywnego koła zamachowego?

W starych sztywnych kołach zamachowych za tłumienie drgań odpowiedzialna była wyłącznie tarcza sprzęgła. Jako że jednocześnie odpowiada ona za przeniesienie momentu obrotowego z silnika na skrzynię biegów, to przy rosnących mocach silników nie była w stanie dłużej tego robić.

W kole dwumasowym cały mechanizm odciążył tarczę, a zastosowane większe i bardzo elastyczne sprężyny sprawiają, że obie masy mogą podlegać mocnym skrętom. Dzięki temu jest możliwe przenoszenie znacznie większego momentu obrotowego, charakterystycznego dla współczesnych silników, w których często mamy do czynienia ze skokowymi wzrostami obrotów. Miękkie sprężyny obecne w tłumiku drgań skrętnych pozwalają również płynnie uruchamiać cały silnik, a działające w drugiej fazie sprężyny twarde odgrywają kluczową rolę w tłumieniu drgań podczas jazdy.

Uszkodzenia dwumasowego koła zamachowego

Cały mechanizm koła dwumasowego może wydawać się dość trwały, ale należy pamiętać, że w trakcie jazdy jest regularnie poddawany bardzo dużym obciążeniom, co może doprowadzać do uszkodzeń. Zwłaszcza, jeśli kierowca prowadzi samochód w sposób, który nie sprzyja żywotności tego elementu. Na przykład bardzo gwałtownie rusza spod świateł, uruchamia i gasi silnik z wciśniętym sprzęgłem, jeździ wolno na zbyt wysokim biegu lub zapomina o płynnym puszczaniu pedału sprzęgła podczas zmiany biegów oraz ruszania.

Ale do uszkodzenia dwumasy może dojść także w trakcie niewłaściwie wykonanego jej montażu. Mechanik, który się tym zajmuje musi korzystać ze specjalistycznych narzędzi i wykonać pracę bardzo dokładnie, bo koło dwumasowe jest niezwykle wrażliwe na brak precyzji. Należy więc wykonać montaż przy zachowaniu współosiowości wałka skrzyni biegów oraz piasty koła.

Kup koło dwumasowe do swojego samochodu w sklepie https://www.sprzegla24.pl

Koła dwumasowe mają niestety swoją ograniczoną żywotność i w końcu się zużywają. Zdarzają się jednak przypadki, w których udało się przejechać z jedną dwumasą nawet kilkaset tysięcy kilometrów. By było to jednak możliwe, trzeba o ten element dbać i jeździć w taki sposób, by jak najmniej mu szkodzić.

Koło dwumasowe – co to jest i jak działa?
Rate this post

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here