Każdego dnia tysiące kierowców dostarcza ogromne ilości produktów do sklepów i przedsiębiorstw. W zależności od typu przewożonego towaru firmy transportowe dobierają najodpowiedniejsze zabezpieczenie, technikę czy rodzaj naczepy dopasowane do ładunku. Jakie rodzaje naczep są stosowane w branży transportowej i co warto o nich wiedzieć?

Jak możemy załadować towar do naczepy

Transportowane towary różnią się od siebie typem, wagą, zajmowaną przestrzenia, a także wymaganiami odnośnie do sposobu załadunku lub rozładunku. Wśród możliwych opcji załadunku możemy wyróżnić: 

  • załadunek tyłem – jedna z najczęściej stosowanych metod załadunku/rozładunku towarów.  
  • załadunek bokiem – typ ładunku realizowany zwykle w naczepach firanka lub plandeka.  
  • załadunek górą – do tego typu załadunku wykorzystywane są naczepy z ruchomym dachem. Najczęściej wykorzystywany jest przy załadunku/rozładunku towarów sypkich.  

Jakie możemy wyróżnić typy naczep? 

Niektóre towary podczas transportu wymagają więcej niż standardowe rozwiązania. Dobór odpowiedniego typu to zadanie przewoźnika oraz firmy transportowej.  

Wśród najpopularniejszych rozwiązań na rynku możemy wyróżnić:  

Plandeka/firanka  

Uniwersalne i najczęściej wykorzystywane rozwiązanie na rynku. Naczepy tego typu mają boki z materiału plandekowego. W czasie załadunku i rozładunku zsuwa się go (firanka) lub podnosi (plandeka).  

Chłodnia/ izoterma – naczepa chłodnicza 

Zgodnie z nazwą naczepa ta, wyposażona w agregat, służy do przewożenia towarów wymagających odpowiedniej temperatury.  

Drugim rodzajem naczepy chłodniczej jest izoterma, czyli naczepa utrzymująca przez pewien czas temperaturę w koniecznym dla produktów zakresie. 

Platformy podkontenerowe  

Naczepy pod przewóz kontenerów są dobrze znane w transporcie intermodalnym. Umieszczane na nich kontenery przenoszone są później bez konieczności rozładunku np. na statki. Daje to możliwość zmniejszenia czasu przeładowywania towarów. 

Coraz popularniejszym rozwiązaniem na Polskim rynku są nadwozia wymienne BDF, znane i chętnie wykorzystywane na zachodzie. Producentem tego typu rozwiązań na polskim rynku jest firma GT Trailers – producent przyczep i naczep

Wywrotka  

Naczepa bez dachu. Wykorzystywana najczęściej w branży budowlanej. Załadunek do niej odbywa się górą, natomiast skrzynia ładunkowa ma możliwość podnoszenia podczas wyładunku, tak aby ładunek mógł się z niej wysypać. 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj