Import amerykańskich samochodów staje się coraz popularniejszy nad Wisłą. W zeszłym roku sprowadzono do Polski ponad 50 tysięcy aut z USA, a liczba ta stale rośnie już od wielu lat. Przed podjęciem decyzji o imporcie samochodu ze Stanów Zjednoczonych warto dokładnie przeanalizować wszystkie opłaty towarzyszące importowi pojazdu od Polski. Podpowiadamy, ile kosztuje sprowadzenie amerykańskiego samochodu.
Cena zakupu amerykańskich aut to dopiero pierwszy wydatek
Wielu polskich kierowców marzy o amerykańskich muscle cars, takich jak Chevrolet Camaro czy Dodge Charger. Nie brakuje też fanów aut typu pick-up, do których należą m.in. RAM, czy modele Forda z serii F. Na amerykańskich aukcjach samochodów dostępnych w serwisach takich jak Copart oraz IAAI wielu polskich użytkowników licytuje pojazdy europejskich marek. Szczególną popularnością cieszą się samochody z segmentu premium, do których zaliczają się np. Audi, BMW i Mercedes. Niezależnie od marki i pochodzenia licytowanego auta z USA pamiętaj, że cena końcowa aukcji stanowi dopiero pierwszy koszt związany z zakupem wymarzonego pojazdu.
Serwisy aukcyjne pobierają od zwycięzców aukcji prowizje, których wysokość jest znaczna. Szczególnie w przypadku tanich pojazdów koszty aukcyjne mogą stanowić spory procent wartości wylicytowanego auta. Wysokość prowizji zależy głównie od kwoty sprzedaży. W przypadku zakupu amerykańskiego auta w cenie 10 tys. dolarów opłaty na rzecz serwisu aukcyjnego wyniosą ok. 800-900 dolarów. Z kolei w przypadku tańszych aut kosztujących ok. 2 tys. dolarów prowizja wyniesie ok. 300-400 dolarów. Przed podjęciem decyzji o zakupie auta z USA warto sprawdzić historię aukcji Copart lub IAAI. Dzięki temu łatwo zorientujesz się w średnich cenach sprzedaży różnego rodzaju samochodów ze Stanów.
Transport drogowy i morski auta z USA
Licytacje samochodów w USA odbywają się na placach aukcyjnych rozsianych niemal po całym terytorium Stanów Zjednoczonych. Lokalizacja placówki, w której odbyła się aukcja wybranego pojazdu wpływa na koszt i czas transportu auta do portu. Średnia stawka za przewóz samochodu na dystansie wynoszącym 1 milę wynosi ok. 1 dolara. Jeśli pojazd musi pokonać do portu morskiego 300,400 lub więcej mil należy więc liczyć się z wydatkiem wynoszącym kilkaset dolarów. Z kolei, gdy auto z USA dotrze już do europejskiego portu musi zostać następnie dostarczone pod wskazany adres. Średnia cena transportu drogowego z Rotterdamu lub Bremerhaven do Polski to ok. 2 tys. złotych, a jej wysokość zależy od lokalizacji miejsca dostawy.
Fracht morski to kolejny wydatek, który należy uwzględnić w kalkulacji kosztów sprowadzenia amerykańskiego samochodu. Podobnie jak w przypadku przewozu drogowego także fracht morski zależy od dystansu dzielącego amerykański i europejski port. Średnie ceny za transport jednego samochodu kontenerowcem wynoszą od 600 do nawet 2000 dolarów. Zazwyczaj znacznie tańszy jest transport morski z portów znajdujących się na wschodnim wybrzeżu USA, np. z Nowego Jorku czy Miami. Polscy kupujący często wybierają europejskie porty zlokalizowane w Niemczech i Holandii, choć część amerykańskich samochodów trafia też do portu w Gdyni.
Pamiętaj o należnościach celno-skarbowych
Po dotarciu auta z USA do Europy należy przeprowadzić odprawę celną pojazdu. Dopełnienie formalności najlepiej zlecić profesjonalnej agencji celnej co wiąże się z wydatkiem ok. 100 euro. Wysokość opłat celnych jest taka sama na terenie całej Unii Europejskiej. W przypadku samochodów osobowych stawka cła wynosi 10%. Głębiej do kieszeni muszą sięgnąć kupujący auta ciężarowe ze Stanów. W ich przypadku stawka cła wynosi bowiem 22% ceny zakupu pojazdu.
W celu wprowadzenia amerykańskiego samochodu na europejski rynek niezbędne jest opłacenie podatku VAT. Wysokość tej daniny zależy od kraju, do którego trafiło auto z USA. Najniższa stawka podatku VAT wśród popularnych portów przyjęcia amerykańskich samochodów jest w Niemczech, gdzie wynosi 19%. Kupujący wybierający holenderski port w Rotterdamie muszą opłacić podatek VAT wynoszący 21%, a importerzy wybierający polski port w Gdyni muszą zapłacić daninę wynoszącą 23%.
Polacy sprowadzający spalinowe auta osobowe z USA muszą opłacić podatek akcyzowy. W przypadku aut z silnikami o pojemności do 2 litrów wysokość tej daniny wynosi 3,1%. Z kolei akcyza dla aut z jednostkami napędowymi o pojemności powyżej 2 litrów jest znacznie wyższa i wynosi 18,4%. Ponieważ wiele aut sprowadzanych zza oceanu ma większe lub mniejsze uszkodzenia często warto rozważyć wykonanie wyceny przez rzeczoznawcę, co pozwala zaoszczędzić znaczne kwoty na tej daninie.
Niską akcyzę muszą wnieść kupujący auta hybrydowe plug-in. Pojazdy tego typu z silnikami o pojemności 2 litrów są zwolnione z podatku akcyzowego, podobnie jak np. elektryczne auta marki Tesla. Z kolei hybrydy plug-in o pojemności jednostki napędowej powyżej 2 litrów muszą opłacić akcyzę wynoszącą 9,3%. Podobne kwoty muszą uiścić kupujący zwykłe hybrydy, choć w przypadku aut z silnikami mniejszymi niż 2 litry stawka akcyzy wynosi 1,55%.